Pęknięta rura spowodowała zalanie mieszkania. W domu doszło do włamania z kradzieżą, lub pożar spowodował poważne zniszczenia. Na szczęście te, i wiele innych zdarzeń można objąć ochroną ubezpieczenia mieszkania czy domu. Jak zachować się w przypadku, gdy dojdzie do zdarzenia ubezpieczeniowego i kiedy i jak zgłosić szkodę, tak aby szybko i bez problemów uzyskać odszkodowanie?
Ubezpieczenie mieszkania i domu to jedno z ubezpieczeń majątkowych pozwalające na ubezpieczenie nieruchomości wraz z elementami stałymi i ruchomościami. Istnieje również opcja wykupienia dodatkowej ochrony, np. przedmiotów o dużej wartości czy mebli. Zawsze watro zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU), dokumentem szczegółowo opisującym ryzyka, ich definicje i opisy jak dane ryzyko jest rozumiane przez ubezpieczyciela w ramach danego produktu ubezpieczeniowego.
Zdarzenie objęte ubezpieczeniem – co robić?
Statystyki pokazują, iż najczęściej zgłaszaną szkodą jest zalanie nieruchomości, ale oczywiście lista potencjalnych zdarzeń jest długa. Do najpopularniejszych należą kradzież, pożar i przepięcia. Zgłaszanie każdego z tych zdarzeń może wyglądać nieco inaczej, ale postępowanie wygląda bardzo podobnie.
W pierwszej kolejności, za pomocą dostępnych środków, należy zapobiec powiększeniu się szkody lub powstawaniu kolejnych, jak np. odcięcie dopływu wody. Jeśli to konieczne, trzeba powiadomić odpowiednie służby, jak na wypadek kradzieży policję, czy straż pożarną w przypadku pożaru.
W OWU mieszkania znajduje się informacja o terminie, w jakim należy zgłosić szkodę. W zależności od firmy jest to okres od 3 do 7 dni. Wiele z nich obecnie pozwala zrobić to poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej, ale również powstałą szkodę można zgłosić telefonicznie lub osobiście w placówce ubezpieczyciela. Pamiętajmy, że wszelkie usuwanie szkód i prace naprawcze muszą poczekać na przybycie rzeczoznawcy, który to powinien pojawić się nie później niż w terminie 7 dni od czasu zgłoszenia zdarzenia. Jego zadaniem jest podjęcie postępowania wyjaśniającego, zasadności zgłoszenia roszczenia jak również określenie wysokości ewentualnego odszkodowania.
Ubezpieczyciel wypłaca je w terminie do 30 dni. Wyjątkiem stanowi sytuacja, gdy wyjaśnienie wszystkich okoliczności zdarzenia i określenie wysokości świadczenia z jakichś powodów nie było możliwe, wówczas wypłata sporej części odszkodowania powinna zostać wypłacona w ciągu kolejnych 14 dni.
Niezbędne dokumenty do zgłoszenia szkody
Kontakt z firmą ubezpieczeniową w sprawie powstania zdarzenia objętego polisą na wstępie będzie wymagał podania jej numeru, daty zdarzenia, danych osobowych i kontaktowych, rodzaju roszczenia i okoliczności samego zdarzenia. Do zgłoszenia szkody bardzo często wymagane są: dokumenty własności nieruchomości, protokoły policji (w przypadku kradzieży) czy administracji (w przypadku zalania), dokumenty potwierdzające wartość mienia (paragony, faktury), kosztorys naprawy czy zeznania świadków. Niezwykle istotną kwestią jest dokumentacja fotograficzna uszkodzonego lub zniszczonego mienia, która może okazać się niezwykle pomocna i znacznie przyspieszyć procedurę odszkodowawczą.
Są to tylko wskazania ogólne, dlatego zawsze najlepiej jest postępować zgodnie z wytycznymi danej firmy ubezpieczeniowej.